4 redenen waarom je moet stoppen met calorieën tellen


Veel vrouwen zien calorieën tellen als dé manier om af te vallen. Ze volgen vaak een crash- of koolhydraatarm dieet voor snel resultaat, maar zijn ze echt gezond en effectief op de lange termijn? Helaas is het antwoord nee. In deze blog lees je waarom je moet stoppen met calorieën tellen en waarom het belangrijk is om te luisteren naar je lichaam.

Valkuilen van caloriebehoefte bereken

1. Ongezonde relatie met voedsel

Calorieën tellen kan leiden tot een obsessie met eten. Je gaat constant nadenken over wat je eet en hoeveel calorieën dat bevat. Dit kan leiden tot stress, schuldgevoelens en zelfs eetproblemen. Bovendien verlies je het plezier en genieten in eten.

2. Verkeerde focus

Calorieën tellen richt zich puur op de hoeveelheid energie in voedsel. Maar of iets veel of weinig calorieën bevat, zegt niet alles over de voedingswaarde. Gezonde voeding, zoals noten, avocado’s en olijfolie, bevatten meer calorieën dan bewerkte producten, maar zijn ook veel rijker aan voedingsstoffen.

3. Hormonale disbalans

Calorieën tellen houdt geen rekening met je hormonen. Door te streng te zijn op je calorieëninname, kan je je hormoonhuishouding verstoren. Dit kan leiden tot diverse problemen, zoals een verstoorde menstruatiecyclus, stemmingswisselingen, vermoeidheid en andere hormonale klachten.

Dit zie ik regelmatig in de praktijk voorbij komen. Ook al is het jaren geleden, dat ze een crashdieet hebben gevolgd, hormonaal zijn ze vaak nog uit balans, denk aan schildklierproblemen. Vaak weten deze vrouwen ook niet meer wat gezond eten is en zijn ze bang gemaakt voor koolhydraten en vetten. Net wat je hormonen juist hard nodig heeft, vooral als je richting de leeftijd van 40 jaar gaat. De schildklier gaat dan automatisch trager werken en door geen koolhydraten te eten wordt de schildklier nog trager.

4. Het jojo-effect

Zodra je stopt met een crashdieet of koolhydraatarm dieet, is de kans groot dat je weer aankomt en vaak kom je nog meer kilo’s aan dan voorheen. Dit komt doordat je lichaam in de spaarstand is gegaan en minder calorieën verbrandt.

Stop met diëten en luister naar je lichaam

In plaats van te focussen op calorieën tellen, is het veel belangrijker om te luisteren naar je lichaam. Wat heeft je lichaam nodig? Waar heb je trek in? Eet wanneer je honger hebt en stop met eten wanneer je vol bent.

Kies voor gezonde voeding en investeer in een gezonde leefstijl. Een leefstijl die bij jou past en werkt. Ook dat is bij iedereen verschillend.

Gezond eten is eigenlijk normaal eten, maar de meeste mensen denken dat het diëten is. Een beetje omgekeerde wereld vind je niet?

Afvallen met de 80:20 regel

Je wilt uiteraard ook nog lekker blijven genieten en ook dat kan met een gezonde leefstijl. Hanteer de 80/20 regel. Dit houdt in dat je 80% van de tijd kiest voor gezonde voeding en 20% van de tijd mag genieten van ongezonde voeding. Eet in die 20% vooral wat je lekker vindt en ervaar geen schuldgevoel. Zo kun je op een gezonde manier afvallen, je gewicht op peil houden en je hormonen in balans houden.

Investeer in een gezonde leefstijl en blijf hormonaal in balans

Crashdiëten en koolhydraatarme diëten zijn wellicht een snelle oplossing, maar ze brengen op de lange termijn schade toe aan je gezondheid en je hormonen. In plaats daarvan is het belangrijk om te investeren in een gezonde leefstijl die je helpt om je hormonen in balans te brengen en houden, en op een natuurlijke manier af te vallen.

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Patries Hormoonadvies