Hoe beïnvloed je menstruatiecyclus je stemmingswisselingen?


Stemmingswisselingen, we hebben er allemaal wel eens van gehoord of misschien zelfs persoonlijk ervaren. Voor veel vrouwen zijn ze echter geen tijdelijk ongemak, maar een terugkerende uitdaging die hun leven beïnvloedt, met name vlak voor hun menstruatie en tijdens de perimenopauze. Sterker nog, maar liefst 50% van de vrouwen ervaart in deze periodes aanzienlijk meer stemmingswisselingen. Een reden genoeg lijkt mij om hier een blog over te schrijven.

Wat zijn stemmingswisselingen?

Stemmingswisselingen in de aanloop naar de menstruatie is een veelvoorkomende hormonale klacht onder vrouwen. Stemmingswisselingen zijn abrupte veranderingen in iemands emoties en gemoedstoestand. Ze worden ook wel moodswings genoemd. De ene keer voel je je fantastisch, de andere keer ben je prikkelbaar en geïrriteerd. Bij sommige vrouwen treden deze wisselingen op in de week voor hun menstruatie of soms zelfs twee weken van tevoren. Deze stemmingen kunnen zo intens zijn dat ze het dagelijkse leven verstoren en relaties onder druk zetten.

Menstruatiecyclus

Laten we eerst eens kijken naar de menstruatiecyclus en welke invloed dit heeft op stemmingswisselingen:

  • Week 1 menstruatie. Je kan in deze week last hebben van menstruatieklachten, het baarmoederslijmvlies wordt afgestoten. Oestrogeen stijgt
  • Week 2 oestrogeen blijft stijgen. Je voelt je eigen top! Je bent op zijn best! Ook je testosteron is op zijn hoogst en je krijgt meer zin in seks
  • Week 3 de hoeveelheid oestrogeen daalt in een korte tijd en progesteron wordt aangemaakt. We worden minder vrolijk, verlangen naar meer rust en de eetbuien komen om de hoek kijken.
  • Week 4 oestrogeen daalt naar een dieptepunt en de progesteron daalt ook flink omlaag. In deze week komt meestal de stemmingswisselingen zoals prikkelbaarheid, angst of somberheid.

Deze hormonale schommelingen zijn volkomen normaal en kunnen verklaren waarom vrouwen zich elke week anders voelen tijdens hun menstruatiecyclus.

Ik hoor vaak van klanten, dat ze echt niet te genieten zijn en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Ze ervaren emoties als:

  • Vaker een somber gevoel
  • Boosheid en frustraties
  • Een korter lontje
  • Gepieker en angstige gevoelens
  • Sneller in tranen uit barsten

Deze stemmingen reageren ze vaak af op de partner en/of kinderen. Als stemmingswisselingen jouw dagelijks leven beïnvloed en je jezelf niet meer herkent, is het tijd om actie te ondernemen.

Wat veroorzaakt stemmingswisselingen?

Vaak ligt het aan de serotonine. Het goed gevoel stofje. Wanneer deze uit balans is, heb je een grotere kans op depressieve gedachten, angst gevoelens, verlaagde pijngrens, PMS klachten, slechte trek, slaapproblemen, verslavende gedrag en obsessieve gedachten.

Je vrouwelijk hormoon oestrogeen is verantwoordelijk voor hoeveel serotonine die in de hersenen aanwezig is. In de perimenopauze beginnen de hormonen oestrogeen en progesteron af te nemen. Progesteron heeft de neiging eerst te dalen en oestrogeen kan op en neer schommelen totdat het bezinkt, daardoor hebben vrouwen in de perimenopauze vaker last van stemmingswisselingen.

Heb je last van stemmingswisselingen en je herkent dit iedere maand, dan kan het dus zijn dat je serotonine tekort hebt.

Hoe herken je serotonine tekort?

Veel vrouwen die te weinig serotonine hebben, herkennen ook de suikerbehoefte. Dit omdat suiker dat kalmerend effect kan hebben en een soort compensatie kan zijn op je gebrek aan serotonine.

Helaas put teveel suiker je serotonine verder uit.

Wat kan je doen bij stemmingswisselingen?

Hoewel er geen magische pil is om stemmingswisselingen te elimineren, zijn er wel stappen die je kunt nemen om de impact ervan te verminderen:

  • Verminder stress: Hoewel stemmingswisselingen niet worden veroorzaakt door stress, kunnen ze wel verergeren als je al gestrest bent. Probeer stressvolle activiteiten te vermijden in de week voor je menstruatie
  • Beweeg: Regelmatige lichaamsbeweging kan endorfines vrijmaken, feelgood-chemicaliën die je humeur een boost geven.
  • Eet lekker veel groene groenten, voornamelijk de koolsoorten zoals broccoli, broccoli kiemen en andere groene koolsoorten. Hier zit het stofje DIM in verwerkt,  DIM heeft een positieve werking op je hormonale balans en zal de te veel aan oestrogeen helpen afvoeren.
  • Slaap voldoende: Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid en hormoonbalans, vooral in de week voor je menstruatie want dat kan anders echt een humeurkiller zijn. Probeer dagelijks 7 tot 8 uur te slapen.

Hulp zoeken bij stemmingswisselingen

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts

Patries Hormoonadvies