Tips voor een betere weerstand


Tips voor een betere weerstand, want niks is zo vervelend als je ziek in bed ligt. Rillend van de koorts, overal spierpijn, hoofdpijn, hoesten, loopneus ect. Het enige wat jij wilt is zo snel mogelijk beter worden.

Wat is het nut van een weerstand?

Weerstand zorgt er simpel gezegd voor dat ziekteverwekkers zoals bacteriën en virussen die ons lichaam binnendringen worden opgeruimd voordat ze de kans hebben om ons ziek te maken. Een goede weerstand is erg belangrijk, want niet alleen tijdens een griepepidemie is jouw afweersysteem actief. Jouw afweersysteem is dag in dag uit druk bezig om jou te beschermen tegen ziekmakende indringers.

Wanneer je immuunsysteem verzwakt is of je weerstand is lager, dan neemt de weerbaarheid van je lichaam af. Dit houdt in dat je de ongewenste indringers niet meer goed kan elimineren of herstellen van bijvoorbeeld een blessure.

Hoe merk je dat je slechte weerstand hebt?

  • Slechte genezing van wondjes
  • Regelmatig een loopneus
  • Heb je veel last van griep
  • Terug kerende infecties zoals bv ontstoken tandvlees
  • Algehele vermoeidheid
  • Maag- of darmklachten
  • Langzamer herstel na een workout

Waarom is een goede weerstand belangrijk?

Het is belangrijk dat de basis goed is, dat je lichaam goed kan functioneren, jouw hormonen lekker aan het werk kunnen en dat je voldoende gezonde voeding binnen krijgt.

Als je 1 keer in het half een verkoudheid of griep heb, dan is dat niet fijn, maar het is niet erg. Als je nooit ziek of verkouden bent, dan is dat vaak een teken dat er iets aan de hand is waardoor jij niet of zelden ziek bent. Vaak heeft dit maken met stress. Er is dan teveel cortisol in het lichaam aanwezig waardoor jij niet ziekt wordt. Je lichaam staat op overlevingsstand. Doe jij hier niks aan en laat jij dit zo, dan krijg je vanzelf een burn out. Naast een burn out ga je ook last krijgen van diverse hormonale klachten.

Hoe krijg je je weerstand weer omhoog?

Voeding

Eet voldoende groente en fruit. Kruisbloemenfamilie (zoals broccoli, boerenkool en andere kolen) en blauwe bessen zijn in staat het immuunsysteem een oppepper te geven. De befaamde knoflook geeft niet alleen smaak aan de maaltijd, het kan ook het immuunsysteem stimuleren. Tekort aan vitamine C kan het immuunsysteem verzwakken, dus zorg voor voldoende vitamine C (paprika, kolen, citrusfruit, kiwi’s ect). Eet dit regelmatig. Drink voldoende water en thee, zoals groene thee, want het stofje EGCG hierin werkt gunstig op ons afweerstelstel

Vind je het moeilijk om dagelijks aan voldoende vitamine C te komen? Dan kun je er voor kiezen om een supplement in te zetten. De gebufferde vitamine C van Vitakruid bijvoorbeeld. Doordat hier nog andere belangrijke mineralen in zitten, is dit een mooie weerstandsformule. Neem dagelijks 1 capsule ter aanvulling van jouw gezonde voedingspatroon. Klik hier voor het juiste supplement.

Met de code patries10 krijg je 10% korting op jouw bestelling bij Vitakruid.

Voldoende beweging

Regelmatig bewegen is heel goed voor je en kan je immuunsysteem bekrachtigen. Ga lekker wandelen, zwemmen, fietsen ect. Bovendien werkt bewegen stress verlagend. Stress zorgt namelijk voor een zwakke weerstand. Overdrijf het niet, want bij fanatiek sporten maak je stresshormonen aan, die vervolgens het immuunsysteem weer onderdrukken.

Slaap voldoende

Voldoende nachtrust is belangrijk bij een sterke afweer. Slaap minimaal 7 a 8 uur per nacht. Hierdoor ben je beter bestand tegen virussen.

Beperk alcohol

Alcohol weet ons immuunsysteem op non-actief te zetten. Alcohol kan voor een tekort aan zink zorgen, waardoor de afweer kan dalen. Ook heeft alcohol een negatief effect op de vitamine A in het bloed. Dit is weer zeer ongunstig voor de immuniteit van het lichaam, omdat vitamine A een belangrijke rol vervult bij de afweer.

Wil jij werken aan je weerstand? Plan dan een gratis mini consult in. Klik hier voor de gratis mini consult

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Patries Hormoonadvies