Voorkom een winterdepressie. 5 tips voor een stralende winter


Veel mensen hebben in de wintermaanden last van een winterdepressie. In deze blog geef ik 5 tips om een winterdepressie te voorkomen. Lees deze blog voor een stralende winter.

Wat veroorzaakt een winterdepressie?

1 op de 3 mensen heeft last van een winterdepressie en dit keert ook bij de meeste mensen ieder jaar weer terug. Dit is ook niet zo gek, want de meeste mensen onder ons zien ook te weinig daglicht in de wintermaanden. Misschien herken jij jezelf er ook wel in. Je gaat in het donker van huis naar je werk en je komt met donker weer thuis van je werk.

Je hebt daglicht nodig dit stimuleert de productie van serotonine ons ‘gelukshormoon’, waardoor je humeur en energieniveaus worden verbeteren.

Sommige mensen kunnen een genetische aanleg hebben voor het ontwikkelen van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD). Buiten dit om kan ook stress een boosdoener zijn. Een stressvolle tijd of gebeurtenissen tijdens de wintermaanden en dat gecombineerd met de verandering in het weer en te weinig daglicht kan zorgen voor een winterdepressie.

Misschien heb je het vast weleens gehoord of gelezen, maar te weinig vitamine D kan ook zorgen voor een winterdepressie. Vitamine D wordt ook wel de zonneschijn vitamine genoemd, omdat het wordt aangemaakt wanneer de huid wordt blootgesteld aan zonlicht. In de wintermaanden is de blootstelling aan natuurlijk zonlicht velen malen minder dan in de zomer, waardoor de vitamine D niveau daalt.

Mensen die in de wintermaanden de zon opzoeken hebben vaak met thuis komen geen last meer van een winterdepressie. Dit komt dus door de aanmaak van vitamine D.

Winterdepressie symptomen

De klachten van een winterdepressie zijn per persoon verschillend. Dit zijn de meest voorkomende winterdepressie symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Moodswings
  • PMS klachten
  • Prikkelbaarheid
  • Moeilijker uit bed komen
  • Concentratieproblemen
  • Lagere libido
  • Last van de donkere dagen
  • Het sneller koud hebben
  • Slechte doorbloeding
  • Vlak voelen
  • Somberheid
  • Weinig motivatie

Daglichtlamp tegen winterdepressie

Gelukkig kan je een winterdepressie goed behandelen met lichttherapie, waarbij je een speciale daglichtlamp kan gebruiken. Dit soort lampen staan ook bekend als een daglichtlamp

Daglichtlampen zijn zo ontworpen om het natuurlijke zonlicht zo goed mogelijk na te bootsen, met een focus op het blauwe licht dat in natuurlijk zonlicht voorkomt. Blootstelling aan deze blauwe licht, vooral in de ochtend, kan de biologische klok positief beïnvloeden. Hierdoor maak je overdag onder andere minder snel melatonine, slaaphormoon, aan waardoor je minder slaperig wordt, meer energie hebt, en ook makkelijker je dag doorkomt. Dit heeft een groot positief effect op je winterdepressie.

Je moet wel de daglichtlamp iedere dag gebruiken om het effect ervan te voelen. Een dagelijkse sessies van ongeveer 20-30 minuten, het liefst in de ochtend, kunnen een positieve effect hebben op het verminderen van de winterdepressie symptomen. Let op: het is belangrijk om de lamp op de juiste manier te gebruiken volgens de instructies van de fabrikant.

Helaas zitten er ook bijwerkingen aan de daglichtlamp. Zo kun je de eerste dagen klachten krijgen als bijvoorbeeld hoofdpijn, vermoeidheid, roodheid in het gezicht en droge ogen. Gelukkig zijn deze bijwerkingen in de meeste gevallen na een paar dagen over.

Mocht de daglichtlamp aanslaan kan je, in overleg met je behandelaar, ook zelf een daglichtlamp aanschaffen. Zo kan je ieder jaar de winterdepressie voor zijn.

Winterdepressie wat te doen?

Buiten de daglichtlamp om zijn er natuurlijk nog genoeg andere dingen die jij zelf kan doen om winterdepressie aan te pakken of nog beter te voorkomen. Ik zal hieronder 5 belangrijke tips geven die jij vandaag nog toe kan passen.

  • Start met slikken van vitamine D. Dit is echt een must, Vitamine D zorgt onder andere voor je energie, hormonen, botten ect. Gebruik mijn code patries10 bij Vitakruid voor 10 % korting op al je bestellingen.
  • Heb je last van een down gevoel en is je gemoedstoestand niet op pijl, dan is de kans groot dat je omega 3 nodig hebt. Heb je niet genoeg omega 3 of is dit uitbalans, dan zal vitamine D ook moeilijk opneembaar zijn. Omegaflow heeft een goeie kwaliteit visolie. Ik ben hier zelf zeer tevreden over. Klik hier voor juiste visolie van Omegaflow. Wil hier meer informatie over, neem dan contact met op.
  • Zorg in de wintermaanden voor genoeg warmte in je lichaam. Eet warme gerechten zoals bijvoorbeeld soep, havermout, curry etc. Je lichaam heeft energie nodig en met warme gerechten help je lichaam een handje.
  • Ondanks de kou, blijf sociaal actief. Contact met anderen kan de eenzaamheid doorbreken en je humeur positief beïnvloeden.
  • Haal zoveel mogelijk natuurlijk daglicht binnen. Richt je werk- en leefruimtes in zodat je zoveel mogelijk daglicht ziet.

Onthoud dat je met kleine veranderingen in je leefstijl al een groot verschil kan maken op de winterdepressie en steeds dichter bijkomt bij een stralende winter.

Wil jij weten hoe de status met vitamine D en/of omega 3 bij jou is? Dan kan je dit meten met de EMB bloedtest. Klik hier voor meer informatie.

Ben jij de winterpressie helemaal zat en weet je niet waar je moet beginnen? Plan dan een gratis mini consult in. Hierin bespreken we samen de mogelijkheden. Klik hier voor de gratis mini consult

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Patries Hormoonadvies