Voordelen van nuchter bewegen


Bewegen op nuchtere maag heeft super veel voordelen. Het is goed voor je lichaam, hormonen, geest, immuunsysteem en je brein! Lees deze blog als je de voordelen wilt weten van nuchter bewegen.

Waarom nuchter bewegen?

In de tijd van de jagers en verzamelaars was nuchter bewegen de enige optie. Men moest erop uit om te jagen voor voedsel, want anders was er geen eten. In die tijd hadden ze geen koelkast en een supermarkt. Tegenwoordig hoeven we dus niet veel moeite te doen om aan voedsel te komen.

Tijden zijn verander, maar ons lichaam is daar niet op aangepast en loopt hiermee achter. Daarnaast is men tegenwoordig zo afhankelijk geworden van snelle energie uit koolhydraten, terwijl men ruim voldoende energie heeft opgeslagen in de vorm van vet. Door nuchter te gaan bewegen moet je je energie dus weer gaan halen uit je vetreserves

Moet je op nuchtere maag sporten?

Bij nuchter bewegen stimuleer je de vetverbranding. Je hebt de hele nacht niets meer gegeten en de voorraden glycogeen raken op. Dit zorgt ervoor dat je effectiever wordt in de vetverbranding. Tegenwoordig is er bij de meeste mensen sprake van alleen suikerverbranding. Ons lichaam is gewend geraakt aan een bijna continue aanvoer van eten en raakt dus in paniek als er niets binnenkomt. Je krijgt een licht gevoel in je hoofd en kan je slecht concentreren etc. Als je dan wat eet voel je je weer oké. Dus stop je maar weer iets in je mond.  Nu hoef je niet perse als een dolle te gaan sporten maar bijvoorbeeld een stevige ochtend wandeling op nuchtere maag is al effectief.

Gezondheidsvoordelen op een maag nuchter bewegen

  • Door nuchter te bewegen krijg je ook energie. Vetreserves leveren namelijk veel meer energie dan (snelle) koolhydraten. Na een paar weken ga je je dus ook daadwerkelijk fitter voelen.
  • Insulineresistentie (suikerziekte) wordt voorkomen of daalt. Insuline-resistentie wordt onder andere veroorzaakt door de ophoping van vet in onze spieren.  Dat vet zorgt er voor dat onze spieren insuline-ongevoelig worden. Door nuchter te bewegen verbrand je vetweefsel uit de spieren en dit leidt tot lagere insulinewaarden gedurende de dag en een betere insulinegevoeligheid.
  • Ook gaat je lever sneller glucose (gluconeogenese) aanmaken. Hierdoor worden de bekende energiedipjes van de bloedglucosewaarde minder. En als je minder van deze dipjes hebt, wordt je zin om te gaan snacken minder en daarmee de kans op overgewicht.
  • De spijsvertering vraagt energie van het lichaam, wanneer je met een volle maag sport is er concurrentie en kan het voedsel niet goed worden verteerd.
  • Het geheugen wordt verbeterd
  • De aanmaak van lactoferrine en melkzuur wordt ondersteunt, dit draagt bij aan de ondersteuning van je immuunsysteem.
  • Je lichaam staat even niet op haasten, moeten, stressen, prikkels etc.

Is sporten zonder ontbijt goed?

Het antwoord is ja. De persoon die denkt, dat je moet eten voor het bewegen, dat is een fabel! Een lege maag betekent niet een lege motor!

Ben jij benieuwd hoe jouw gezondheid ermee voorstaat. Je kunt dit in kaart brengen met een EMB bloedtest. Wil je hiermee weer over weten plan dan een gratis mini consult. Klik hier voor de gratis mini consult

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Patries Hormoonadvies