Waarom ben ik ziek in de vakantie?


Niks is zo vervelend als je ziek bent in je vakantie en dat je vakantie doorbrengt in bed. Je hoort het wel vaker, dat mensen ziek worden in de vakantie. Waarom is dat, dat mensen ziek worden in de vakantie? Daar gaat deze blog over en hoe je kan voorkomen.

Ziek in de vakantie

Je kijkt al weken uit naar de vakantie. Lekker veel tijd met je gezin doorbrengen, gezellig lunchen met je vriendinnen en misschien ga je nog wel lekker op vakantie naar het buitenland.

Maar dan voel jij je eigen ineens ziek in je vakantie. Je voelt je eigen grieperig, verkouden en energieloos. Je hebt helemaal geen zin om iets te ondernemen. Je blijft het liefst de hele dag ziek in bed liggen.

Onze moderne levensstijl, vol met verplichtingen en sociale activiteiten, dwingt ons vaak om continu aan te staan, waardoor we veel te weinig rust pakken of slecht slapen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar tegenwoordig willen we ook niks missen aan feestjes, borrels, verjaardagen, sporten, etentjes met vriendinnen etc. Daarnaast hebben we ook nog de verplichtingen zoals bijvoorbeeld schoolactiviteiten, sportvereniging van de kinderen waar je als vrijwilliger werkt etc. Deze drukke activiteiten samen gecombineerd met je drukke baan zorgt ervoor, dat je continu aan haasten bent om overal op tijd te zijn of alles op tijd af te krijgen. Je lichaam blijft onder spanning staan en komt niet in de ruststand.

Je staat letterlijk de hele dag aan. Je cortisolspiegel stijgt in je lichaam. Ook wel bekend als het stresshormoon. Het zorgt er onder andere voor dat je lichaam in een overlevingsstand komt.

Als je lichaam en geest tot rust komt, wat meestal gebeurd in de vakantie, daalt de cortisol in je lichaam met als resultaat ziek tijdens je vakantie.

Voorkom dat je ziek wordt in de vakantie

Gezonde voeding en leefstijl is belangrijk als jij niet ziek wilt worden in je vakantie.

  • Kom iedere dag minimaal een half uur buiten. Zoek de zon en buitenlucht op.
  • Sport niet iedere dag. Doe een work-out niet langer dan 45 minuten en cardio niet langer dan 30 minuten.
  • Knuffelen. Tijdens het knuffelen wordt het hormoon oxytocine aangemaakt. Oxytocine is het hormoon dat cortisol reguleert, geweldig tegen teveel stress.
  • Slaap gemiddeld 7 a 8 uur per nacht
  • Wat is voor jou ontspanning? Netfilx kijken valt hier niet onder. Vooral als je merkt dat je een drukke dag hebt gehad, zoek dan ook echt die ontspanning voor jezelf op. Plan eens een me-time in.
  • Leer nee te zeggen als je een volle agenda hebt. Om drukte en stress te voorkomen.

Voeding tegen stress

  • Groente en fruit. 400 a 500 gram groente en 2 stuks fruit per dag
  • Omega 3 vetzuren; walnoten, vette vissoorten, lijnzaadolie. Eet minimaal 4x in de week goeie kwaliteit vette vis. Kom je hier niet aan, suppleer dan bij. Mijn voorkeur gaat uit naar Omegaflow. Wil je hier meer over weten, neem dan contact met mij op. Klik hier.
  • Donkere chocolade. 80%  pure chocolade
  • Beperk zoveel mogelijk alcohol & koffie

Supplementen tegen stress

Als je merkt dat je lichaam stress heeft en je kan je eigen slecht ontspannen, dan kan je er voor kiezen om tijdelijk een supplement te slikken. Zie het als een extra ondersteuning.

  • Magnesium tauraat van Vitakruid Deze geeft hersenrust. Als je lichaam veel stress heeft, dan plas je veel magnesium uit. Slik er 2 in de avond naar je avondmaaltijd.
  • Multi dag en nacht vrouw van Vitakruid. Een goede weerstand is heel belangrijk en vooral als ondersteuning bij stress

Gebruik code patries10 bij Vitakruid en je krijgt op al je bestelling 10% korting

Hulp bij stress

Wil jij niet ziek worden in je vakantie of ben jij er klaar mee, dat je elke keer ziek bent in je vakantie? De kans is groot, dat er teveel stress in je lichaam aanwezig is.

Te veel stress geeft ook negatieve werking op je denkvermogen en geheugen en verergert symptomen zoals opvliegers, depressie, angst, laag libido, hevige trek in zoute voedingsmiddelen, minder goed functionerend immuunsysteem, PMS klachten en een onregelmatige menstruaties.

Het is dus belangrijk om te achterhalen waardoor wordt stress uitgelokt. Dat kan door verschillende redenen komen bijvoorbeeld slechte voeding, darmen en/of lever die niet optimaal werken, spijsverteringsproblemen, niet kunnen slapen, verkeerd bewegen etc. Het is dus belangrijk om de oorzaak te achterhalen.

Met de EMB bloedtest kunnen we de oorzaak achterhalen waardoor jij stress hebt. Klik hier voor de EMB bloedtest en wat ik eventueel voor jou kan betekenen.

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Patries Hormoonadvies