Waarom stress een grote hormoonverstoorder is?


Iedereen is zich bewust van het feit dat stress schadelijk is voor de gezondheid. Wat echter vaak niet bekend is, is dat stress ook een aanzienlijke invloed heeft op onze hormonen. Veel vrouwen die bij mij in de praktijk komen ervaren hormonale klachten, maar leggen vaak geen verband met stress. Terwijl stress vaak een van de belangrijkste oorzaken is van een hormonale disbalans.

Wat is stress?

Genetisch gezien lijken we nog steeds sterk op onze voorouders van zo’n 10.000 jaar geleden, toen mannen jaagden en vrouwen voedsel verzamelden. Fysiek zijn we gebouwd voor veel beweging en natuurlijke voeding. Stress bestond destijds uit confrontaties met mammoeten of perioden van voedselschaarste

In de huidige tijd worden we voortdurend blootgesteld aan talloze onbekende prikkels, met weinig lichaamsbeweging en overvloedig voedsel binnen handbereik. Hierdoor staat ons lichaam bijna continu onder spanning en raakt overprikkeld. Vaak zijn we ons hier niet eens van bewust of staan we er niet bij stil. Velen van ons blijven maar doorgaan zonder de tijd te nemen om te ontspannen, iets wat we eigenlijk verleerd zijn. Wanneer heb jij voor het laatst de tijd genomen om even tot rust te komen en spanning los te laten?

Het stresshormoon cortisol

De bijnieren in ons lichaam zorgen ervoor dat we op de juiste manier reageren op stress. Ze bepalen ook voor een groot deel hoe we ons voelen en zelfs de manier waarop we denken.

In de bijnieren worden hormonen zoals adrenaline, noradrenaline, aldosteron en cortisol geproduceerd. De bijnieren worden aangestuurd door zowel het zenuwstelsel als het hormonale stelsel.

Door het hormoonstelsel wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Cortisol heeft een aantal belangrijke functies in je lichaam zoals: het regelen van de bloedsuikerspiegel, remt ontstekingen af, heeft positieve invloed op hart- en bloedvaten en hersenen en op je slaappatroon.

Te veel en vooral langdurige stress kan een aanval op je gezondheid, omdat ook cortisol in balans hoort te zijn. Wat belangrijk is om te weten, dat stress in vele vormen voor kan komen, zowel negatief als positief. Het hoeft niet per se iets te zijn uit je directe omgeving. Je lichaam reageert ook op ziekte, pijn, voedselintoleranties, negatieve gedachten, en veranderingen in het leven, zoals een scheiding, verhuizing, samenwonen, trouwen, of het krijgen van een baby. Dit zijn allemaal vormen van stress. Dus niet alleen negatieve veranderingen veroorzaken stress, maar ook positieve veranderingen

Gevolgen van spanning in het lichaam

Langdurige stress betekent dat er meer eisen gesteld wordt van je lichaam en dit heeft negatieve consequenties voor je lichaam:

  • Hormonale klachten ( PMS, laag libido, onregelmatige menstruaties)
  • Je voelt je moe, opgebrand, overal heb je pijn
  • Je hunkert naar suikers en koolhydraten
  • Hardnekkige buikvet
  • Insulineresistentie
  • Slecht slapen
  • Je verzadigingshormoon leptine wordt geblokkeerd. Je blijft maar door eten
  • Minder goed functionerend immuunsysteem
  • Snelle veroudering

Spanning in lichaam kwijtraken

Je bijnieren waar dus de cortisol wordt aangemaakt, hebben regelmatig een pauze nodig om tot rust te komen en in topconditie te blijven. Voor velen van ons is het echter moeilijk om echt te ontspannen. Daarom is het belangrijk om uit te zoeken wat voor jou werkt en bij jou past.

Cortisol hoort ‘s ochtends te pieken; het helpt je als het ware wakker te worden en heb je nodig om fris en fit aan je dag te beginnen. Gedurende de dag neemt het cortisolniveau af, waardoor je op tijd goed kunt gaan slapen. Het is dus belangrijk om op tijd rustmomenten te nemen, voldoende te ontspannen, goed te slapen, regelmatig te bewegen en sociale contacten te onderhouden etc.

Hulp bij stress verminderen

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Patries Hormoonadvies